Hz. Aişe kaç yaşında evlendi?

Çocukların velileri tarafından küçük yaşta evlendirilmelerinin caiz olduğu konusunda fetva veren çevreler bu hükme kaynak olarak Buhari'den bir rivayeti kullanıyorlar. Peki işin gerçeği ne?

Hz. Aişe kaç yaşında evlendi?
Hz. Aişe kaç yaşında evlendi?
GİRİŞ 25.01.2009 11:51 GÜNCELLEME 25.01.2009 11:51
Bu Habere 66 Yorum Yapılmış

Hayrettin Karaman yazısı

Bu rivayette Hz. Aişe'nin altı yaşında evlendirildiği ve dokuz yaşında da zifafa girdiği ifade ediliyor.

Bu olayın böyle olmadığını sağlam tarih bilgisine dayanarak ileri sürenler de var. Bunlar, diğer deliller yanında Hz. Aişe'nin ablası Esmâ'nın doğum tarihinden ve aradaki bilinen yaş farkından yola çıkarak Hz. Aişe'nin nikah yapıldığında 14, zifaf yapıldığında ise 18 yaşında olduğunu söylüyorlar. Bu durumda Buhari'de bulunan bir hadisin metin yönünden tenkit edilmiş olduğu anlaşılıyor; bilindiği gibi ravileri sağlam olan hadisler de metin yönünden tenkide tâbi tutulabiliyor ve ravinin yalan söylememekle beraber -İmam Şafiî'nin de Risale'de ifade ettiği gibi- yanılması mümkün görülüyor.

Rivayeti metin yönünden tenkit eden Mısırlı bir gazetecinin 13.8.2008 tarihinde çıkan yazısı üzerine birisi www.islamweb.net e başvurarak fetva istiyor ve kendisine, rivayeti savunan uzunca bir fetva ile cevap veriliyor.

Bu konuda medyaya yansıyan bir başka tepki de şöyledir:

"Fas'ın Selefi düşüncesine mensup din adamlarından Şeyh Muhammed el Magravi'nin "Kızlar 9 yaşında evlenebilir" fetvasına İslam dünyasının dört bir yanından tepki yağıyor.

"Fas Yüksek Bilim Konseyi fetvayı kınarken, Şeyh Magravi'yi de mahkemeye verdi. Konsey, İslam tarihinde sadece Peygamber Efendimiz'in bu tür bir evlilik gerçekleştirdiğine inanıldığını belirtti. Suudi araştırmacı ve tarihçilerden Süheyla Zeynelabidin, İslam dünyasındaki inanışın tersine Hz. Ayşe'nin Peygamberimiz ile evlendiğinde yaşının 19 olduğunu ifade etti. Zeynelabidin, bu sonuca tarihi analizleri araştırarak ve matematiksel mantığa dayandırarak ulaştığını vurguladı…

"Fas Yüksek Bilim Konseyi, hiç kimsenin dini kullanarak bu tür sapıkça düşüncelere temel oluşturamayacağının da altını çizdi. Son yıllarda başta Suudi Arabistan olmak üzere zengin Körfez ülkelerinden, özellikle Mısır ve gelir düzeyi düşük ülkelere gelenlerin, fakir ailelerin yaşı çok genç kızlarını para karşılığı satın almaları ve örfi nikah kıymaları Mısır'da insan hakları kuruluşlarını ayağa kaldırmış ve bu tür eylemlerin cezalandırılması istenmişti.

"Fas Kadınlarla Dayanışma Ulusal Birliği Başkanı Nebile el Tibr, bu tür fetvaların çocukları çok erken yaşlarda cinsellik düşünmeye iteceğini belirterek, Şeyh Magravi'ye sert tepki gösterdi.

"Aynı zamanda Dünya Müslüman Bilim Adamları Birliği üyesi de olan Zeynelabidin, Suudi Arabistan Adalet Bakanlığı'na çağrıda bulunarak erken yaşta çocukların evlendirilmesinin yasaklanmasını istedi."

Küçüklerin evlendirilmeleri konusunun fıkıhtaki durumunu takip eden yazılarımda aktaracağım.

KAYNAK: YENİ ŞAFAK
YORUMLAR 66
  • Akustik... 15 yıl önce Şikayet Et
    mağdurhalk rumuzlu arkadaş.. Turan dursun diye bi tip vardı oda senin gibi bunları işleyip dururdu.kanımca sen ondan akıl almışın. ama sen şimdiden kıvırmaya başladın. oku falan diyorsun ama kendin okumaktan acizsin.
    Cevapla
  • by bilen 15 yıl önce Şikayet Et
    cahiliye araplarında kadının yaşı. küçük kızların bile diri diri gömülüp insan yerine konulmadığı dönemin araplarında kızların yaşı adet dönemine girmesi ile başlardı yani 9 yaşında adet dönemi başlamış bir kız için günümüz hesaplamasıyla 10 yaş araplarda 1 yaşına tekabül ederdi.buradan yola çıkılarak bahsedilen 9 yaş yaklaşık 18 yaşına tekabül eder.bilindiği gibi eski türklerdede erkek çocuğa ismi ilk varlık gösterdiği zaman konulurdu.hiç varlık gösteremezsede konulma zamanı ve şartları var ama uzun mevzu saygılarla
    Cevapla
  • İsmail BARIŞ 15 yıl önce Şikayet Et
    Her Boyayı Boyadıkta Fıstıki Yeşil mi Kaldı?. Kanatimce, din adına belki en son konuşulması gerekenlerden biridir bu konu. İnanmak istemeyen en ufak bir şüpheye kesin delilmiş gibi muamele eder. Gerçek mümin ise Hz. Ali (RA) gibi "Yakin açılsaydı imanım ziyadeleşmeyecekti" der. Allaha(CC), peygarimize(SAV), Ahirete vb. İslamın temel hükümlerine imanı hallettikte Hz.Aişe(RA)'nin kaç yaşında evlendiğine mi geldi sıra? İnsanların bir çoğunun Budaya (yani puta) inandığı dünyada daha önemli işlerle uğraşılmalıdır diye değerlendiriyorum.
    Cevapla
  • enginazaklı 15 yıl önce Şikayet Et
    ben arkadaşlarıma birşeyler söylemek. istiyorum.alalecele cevap yazıyorum. şunu tavsiye etmek istiyorum.dinin temelini tartışmayın savunmayın.ses kesin.eğer normal bir şey konuşuyorsanız konuşun.ama temel meseleleri dahi savuna mıyorsanız.kendi adıma ALLAHc.c. fırsat verirse hesabını kendi adıma sorarım.ben burada değilim.sadece artık haberleri okuyorum.eğer illa bir nikahtan konuşacaksanız kendi nikahınızdan veya yazdığınızın nikahından bahsedin.mezhep hüküm sahibleri mutlak galiptir.kaynağımızdır.onların ağzıyla değil kendi ağzınızla konuşun.
    Cevapla
  • Ahmet Ahmet 15 yıl önce Şikayet Et
    Dininizin yarısını Aişe'den (r.a) öğreniniz!... Efendimizle (s.a.v) Aişe (r.a)validemizin evliliğinin en önemli hikmetlerinden birisinin Hz. Aişe'nin ilmi kimliği olduğunu unutmamalı ve dinin öğrenilmesindeki önemli hizmet gözönünde bulundurarak bu olay değerlendirilmeli diye düşünüyorum. Nitekim sahabenin vakıf olamadığı ince ayrıntılar Efendimizin pak zevceleri tarafından bize bildirilmiştir. Bu mesele her dönemde olduğu gibi günümüzde de münafıkların sürekli kurcaladığı bir mesele. Aslında bu konulara yaklaşımda kişinin imani seviyesi ortaya çıkıyor.
    Cevapla
Daha fazla yorum görüntüle
DİĞER HABERLER
Fitch Ratings'den Türkiye açıklaması: 'Atılması gereken adımlar var'
İBB'nin metro beceriksizliği tam 72 saat sürdü: Seferler normale döndü!