Küçük boyutlu 'mouse'ta felç riskiKüçük boyutlu 'mouse'ta felç riski46 bin cep telefonu toplatılacak46 bin cep telefonu toplatılacak2 milyon kişiye KEY müjdesi!2 milyon kişiye KEY müjdesi!Cumhurbaşkanı Gül'e dev fil sürprizi - VideoCumhurbaşkanı Gül'e dev fil sürprizi - Video
Manşeti Göster
Ece Temelkuran: Başörtüsü takacağım Ece Temelkuran: Başörtüsü takacağım
05 Aralık 2008 09:10
Medya
71 yorum
19,005 okunma
A A A A A A
Bu haberi yazdır
E-posta ile paylaş Facebook da paylaş Google da paylaş Twitter da paylaş MySpace de paylaş Digg de paylaş Del.icio.us da paylaş
Favorilerine Ekle

Yazar Ece Temel Kuran sordu: Soruyorum, var mı kendi inancını benimkinden üstün görmeyen, benim inançlarımı hakir görmeyen bir başörtülü kadın?

Ece Temelkuran'ın haberi

Hadise, Viyana’da, Sınır Tanımayan Kadınlar (Women Without Borders) toplantısında cereyan etti. Toplantı, ‘köktenci şiddete’ karşı tüm dünya kadınları için düzenlenmişti. Türkiye’den ben davetliydim. Kolombiya’dan Endonezya’ya, Guatemala’dan Filistin’e, ABD’den Somali’ye, Irak’a kadar bütün ülkelerden birer kadın mevcuttu.
Kadınların hepsi bulundukları ülkelerde bilinen, doğru dürüst örgütlerin liderleriydi. Kosova’dan gelen Ego ile Kolombiyalı Anna Teresa uzlaşma komisyonlarının başında mesela. Hindistan’dan gelen hanımefendi en önemli kadın emeği örgütlenmesinin başında.
Hayatımda gördüğüm en sinik babaanne Robi, İsrail ve Filistinli anne babaların kurduğu şiddet karşıtı örgütün kurucusu ve yöneticisi. Ama toplantının esas itibariyle üç yıldızı var. 11 Eylül’de ikiz kulelere çarpan uçakların pilotlarından birinin annesiyle 11 Eylül kurbanlarını temsil eden anne ilk ikisi ve Hadiya. 

Ilımlı İslam ilaç olamaz

30’lu yaşlarındaki Hadiya, iki yıl öncesine kadar Hizbul Tahrir üyesi. Örgüte on yıllık üyeliği var. Haliyle Hadiya dünyanın her yerinden gelen bu kadınlara radikal İslami örgütlenmelerle ilgili bilgi verecek ve örgütten nasıl çıktığını anlatacak. Anlattı da. Konuşmasında artık ‘ılımlı (moderate) bir Müslüman’ olduğunu birkaç kez tekrar etti.
Toplantının bu kısmıyla ilgili, ılımlı İslam kavramının Avrupalı entelektüellerle ilişkisini, Avrupalı Müslümanların bu meselenin taşıyıcılığını nasıl yaptıklarını, bu kavramın Ortadoğu ve Avrupalı Müslümanlar için değişen anlamlarını daha sonra yeniden yazmayı umarak bu bölümü atlıyorum.
Fakat dünyayı değiştirmeyi, adaletsizliği ortadan kaldırmayı, yerine Allah’ın kusursuz adaletini koymayı hedefleyen radikal İslamcı hareketlere karşı Batı medeniyetinin diyebildiği tek şeyin ‘Batı toplumuna uyumlu, ılımlı Müslüman bir vatandaş ol, ödülünü zamanla alırsın’ cümlesi olması acıklı bir durum.
Ilımlı İslamın Avrupalıların ve Amerikalıların umut bağladığı ilaç olmayacağını sadece Hadiya’ya bakarak söyleyebilirim.
Bir tarafta tutkuyu, adaleti, erdemleri vaat eden radikal bir hareket varken insanlara ideolojisiz bir uyumluluk seçeneği sunmak, benim durduğum yerden bakınca bile manalı değil. Radikal İslam ‘mana’ ve ‘eylem’ seçeneği sunarken Batılı toplum mühendisleri hâlâ sadece ‘manasızlık içinde sonsuz tüketim’ ve ‘eylemsizlik içinde sonsuz hazdan’ başka bir şey öneremiyor. Hadiya’yı dinlerken bunları ve daha fazlasını düşündüm. 

Kadınlar şiddete karşı

Toplantı üç gün sürdü. Üç gün boyunca kendi ülkelerinde örgütçü olan bu kadınlar dünyayı köktenci şiddet karşısında nasıl örgütleyebileceklerini konuştular. Ve fakat kadınlar arasında şöyle bir hadise cereyan etti.
Almanya’dan gelen yazar Necla Kelek, kız çocuklarının okula başörtüsüyle gönderilemeyeceğini söyleyince ılımlı İslam yanlısı başörtülü kadınlar ve bu görüşe karşı çıkan Müslüman olmayan kadınlar minik bir protesto düzenledi. Başörtülü kadınlara destek olmak için başörtüsü taktılar ve fotoğraf çektirdiler.
Bunu yapan kadınlar Batı’lıydı, başörtülü olanı da olmayanı da. Velhasıl salonda giderek başörtüsü takmayanların özgürlük düşmanı olduğuna dair bir hava oluştu. Takanların gözleri takmayanların üzerinde gezinmeye başlayınca kendimi şunu söylemek zorunda hissettim:
“Ülkemde örtülü olmadığım için taciz edildiğim, dışlandığım yerler var. Acaba başörtülü arkadaşlar benim ötekileştirmeme karşı beş dakikalığına başörtülerini çıkarırlar mı?”

İnancını üstün görmeyen

Beni ayıplayanların oluşturduğu sessizlik uzayınca eklemek zorunda kaldım:
‘’Madem inanç özgürlüğünden, hiçbir inancın ötekileştirilmemesi gerektiğinden söz ediyoruz, sizin inancınız niye benim inançlarımdan daha kutsal?’’
Bunu, en basitinden bir ‘ezber bozan’ soru olarak soruyorum:
Benim kadına, insana dair doğru olduğuna inandığım fikirlerim, ilkelerim niye dindar kadınlarınki kadar kutsal değil. Ya da değil mi? Eğer örtülü olmadığım için taciz edildiğim yerde benim yanımda olup başını sadece beş dakikalığına açarlarsa ben de o zaman başörtüsü örteceğim onlarla birlikte.
Ve o zaman, ancak o zaman bunun adı dayanışma olacak. Soruyorum, var mı kendi inancını benimkinden üstün görmeyen, benim inançlarımı hakir görmeyen bir başörtülü kadın?

(Milliyet)

ecetem@hotmail.com

Anahtar Kelimeler

05 Aralık 2008 09:10
Medya
71 yorum
19,005 okunma
Bu haberi yazdır
E-posta ile paylaş Facebook da paylaş Google da paylaş Twitter da paylaş MySpace de paylaş Digg de paylaş Del.icio.us da paylaş
Favorilerine Ekle
Yorum yapın
inanç ölçülmez 2008-12-06 00:18:46

Ece hanım tam anlamıyla karıştırmış gerçek anlanmada örtünen bir kadın asla senın gonlunu yapmak ıcın yada sana destek omak ıcın 5 dk ıcın bıle acılmaz bunun sanıyesı dakıkası olmaz bu ınanc işi kıyas olmaz mukayese edılmez .Inancını benım ınacından ustun gormeyen varmı dıyorsun senın ınancında samımı oldugunu kım olcecek kı baska bırının gercek anlamda ınanmış ve dının vecıbelerını yerıne getırmıs bır ınsanla kendını yarıstırıyorsun

sercan tercan
ZIRVA TEVİL GÖTÜRMEZMİŞ.... 2008-12-05 23:07:52

müslüman olan ve allah c.c. emrettiği için örtünen bir kadına,beş dakikalığına başını aç demek en büyük geri zekalılıktır.müslüman kadın zaten saçını ve gerdanını namahreme göstermemek adına o örtüyü takıyor,beş dakika gösterince günah olmayacak mı a kıt zeka?haa sen bu arada başını beş dakika örtecekmişsin,şov amacıyla değil de allah korkusuyla örtünürsen belki sevap kazanırsın,o da senin menfaatine olur..bakarsın alışkanlık yapar ve kazananlardan olursun.

TESTERE NECMİ
12 eylül saldırıları ve başörtüsü devamı 2008-12-05 22:37:48

müslüman ahiret gününe inanırken,değil çoluk çocuk acaba karıncaya zarar verirmi?ama batı 2.dünya savaşında 50 küsür milyon insanı katletti.gözü önünde bosna hersekte çocuklar,kadınlar,günahsızlar katledilirken neredeydi bu batı?şimdi eğer bazı saflar bu mavalları yiyip yada yedirmeye çalışıyorlarsa ALLAH'ın onların örtünmesine ihtiyacı yoktur.kişi şahsını kurtarmak,insaniyetini kurtarmak,pis bakışlardan uzaklaşmak,dünya ve ebedi rahatı için örtünür.lezzet alır.sahibi olan ALLAH'ın emrine itaat etmenin hazz

MESUT SERİN
xxx 2008-12-05 21:34:30

herkes konuşuyor

fatma esra
Küfrüne kılıf bulma ece 2008-12-05 19:22:04

Herşey ortada boş boş konuşmuşsun. Acıdım haline ne deyim.

damaroperasyonu
biraz gerçekler lütfen 2008-12-05 18:59:24

Ece hanım iyi söylüyorda neden once kendisi başortülüleri destekleyen yazılar yazsın birgün; bir günde kapansın, İHLyi desteklesin, üniversitelerde o kızların yanında onlar gibi olsun ve eğer hakarete uğrarsa ertesi gün yaşadıklarını aynen gazetesinde yazsın. Oda psikolojik destekler alsın ozaman dediğini yapar başortilüler. 10 yıl önce neden bizlerin yanında değildin Ece hanım bunu size sormak istilyorum. Sen önce anayasa mah. niye 24 ve 42. maddeleri neden iptal edildiğinde isyan etmediğini anlatsın.....

muhammed yasin karakaya
SENİN İŞİN NE MÜFTÜMÜSÜN? 2008-12-05 18:32:54

Sen işine bak be hanımefendi sana ne başötüsünden , takıyorsan da tak, bana ne, yani kendinizi gündemde tutmak için illa köyün yalağına mı pisleyeceksiniz, başka türlü çok mu silik kalıyorsunuz, silik kalmak istemiyorsanız birşeyler öğrenin de insanlara hizmetiniz olsun, zavallı duruma düşürmeyin kendinizi

KARADAVUT 61
Türkiye İçin Düşünceler 2008-12-05 18:18:51

Yozlaşma ve Yabancılaşma Geleneksel yapıda kötü yönde değişim. Kültürel yapıda bozularak değişme. Davranışlarda değişme. Yozlaşma kabul edilir. Batıya özenme ve batıya benzeme yabancılaşma olarak kabul edilir. Kültürel bakımdan değişik devletler gibi olmaya yabancılaşma denir. Yabancılaşma, günlük hayatta yabancı devletlerin yaşam tarzına uymadır. Yabancılaşma toplumsal ve kültürel yapıda değişmedir. Toplumsal bozulma, toplumsal yaşamda istenmeyen davranışların ortaya çıkmasıdır.

MURAT BARIŞ ÇETİN
laiğiz ne de olsa... 2008-12-05 17:46:39

Ya bırak sen .. örtünme falan hatta dahada açıl lütfen öyle açıl ki anadan üryan sokaklarda gez .Böylelikle çok inançlı hemde aynı zamanda çağdaş laik bir kadın olursun .Ülkemiz de süper güce dönüşür.Ülke kalkınır ilerler hem sosyo politik hemde ekonomik müreffeh seviyesine ulaşırız. Aman kapanma ..

serdar veli kanir
polemik 2008-12-05 17:07:19

ülkede ne kadar seytan düsünceli varsa dini duygulari polemik yapmakta

resan narin
cevap veriyorum... 2008-12-05 14:28:53

*Bırak 5 dakikayı, 40 yıldır başını açanlar var! *Taciz ne oluyor ki? Biz tacizi mi tartışıyoruz? Biz yasağı,duvarı,engelleri tartışıyoruz. *Eğer size karşı sırf baı açık olduğunuz için yapılan bir engel varsa,yasak varsa, elbette "senin yanında çıkarırlar" merak etmeyesin. Cevabın kalan kısmını da muhattablarına bırakıyorum. Ama Ece Hnm hakikaten başarısız bir yazı yazmışsn.5 yaşında çocuklar bile bu çelişkiyi bu zayıflığı ve acizliği görebilir.Bilinizki,Allah katında üstünlük ancak takvadadır

engin temiz
Öyle Bir Kadın Olamaz 2008-12-05 13:34:11

Bırak üstün tutulmak, hakir görmeye değecek bir inancın var mı ki?

Remzi TURHAN
Niçin Kâfirûn Suresi? 2008-12-05 13:28:02

Mekke kafirleri peygamber efendimiz (S.A.V.) ile mücadele edemeyeceklerini anlayınca bir teklif getirirler. "Bir gün siz bizim dinimize uyun, bir gün de biz sizin dininize. Böylece ara yolu tutturalım." derler. İşte kafirlerin bu teklifine karşılık Allah-u Teala bizlere Kâfirûn Suresi'ni göndermiştir. Bu sure bizim bu konularda rehberimizdir. Hiçbir koşulda kendi dinimizden zerre kadar taviz veremeyiz. "Uzlaşma" ve "Orta yolu bulma" adı altında inkar edenlerin ibadetlerini yapamayız. Bu yol yasaklanmıştır.

Ahmed Han
:) 2008-12-05 12:03:59

empati yapmak inancın empatisi olmaz .hiristiyan birisini anlamak için ne yani bi günlüğüne hıristiyan mı olacağız.değerlerde empati olmaz .ece hanim alışmış popilist kültür aktörlerinden birisi olduğu için hep başkasından bekliyor ilk adımı.neden şimdiye kadar somut olgularda ezilenin yanında olmadınız.bizler jopların altında tercihlerimizin mücadelesini verirken bi günlüğünede olsa orda değildiniz. son dönem de moda olmaya başladı empati.cılızda olsa ötekileştirdiklerinizin sesi çıkmaya başladı ya.

ayse uslu
Ha ha ha! 2008-12-05 12:00:12

İnancı ne ki arkadaşın? Hem ne kadar saçma bir istek, benim inancımın seninkinden daha kutsal olduğunu düşünmesem ahmak durumuna düşmez miyim? Adı üstünde inancı için başörtüsü takıyor niye çıkarsın?

Aslan AKBEY
Anlamadığım... 2008-12-05 11:59:28

Ece hanımın neye inan(ma)dığı . Yani ortaya inanç adına somut bir şey koymadan"Ki Ateist olduğunu söyler durur" müslümanların inancı ile kendi inancını nasıl kıyaslar ve buradan "siz benim inançlarımı aşağılıyorsunuz " sonucuna ulaşır.Başörtülü kadınların başını açmaması inançlarının gereğidir,sizin başınızı açmanız inanç(sızlığ)ınızın gereğimi?Hayır,ortada somut bir kaideniz bir temel prensibiniz yok.Ve rüzgara karşı nefsinizin prensiplerine göre müslümanları Allahın prensiplerini çiğnemeye çağırıyorsunuz.

Köksal Çakmak
eger iranda yaşıyor olsaydık 2008-12-05 11:44:37

eger iranda yaşıyor olsaydık söylediklerinize katılırdım. katılmakla kalmayıp yanınızda mücadelenize destek verirdim. ancak burası Türkiye ve burda başı açıklar değil kapalılar kamusal zenci. olurya birgün gelir sizde kamusal zenci olursanız bende müslümanların kahir ekseriyeti adına söz veriyorum bizlerde malcom X ler olacagız yanınızda...

Erkan TOSUN
özenti kokuyor 2008-12-05 11:39:12

bu programdan neden bizlerin haberi yok, neden ece! gitmiş, bence bu lafları ile hanımefendi!aysun kayacıya özenmiş

meryem pinar
"Sermaye" empatisi de olur mu? 2008-12-05 11:36:00

"Üstün inanç" diye bir "inanç" olamaz.Önemli olan hiç bir inancı "alçak" görmemektir.Ece Hanım,başını örtmekle "müslüman" kadınlarla empati yapamaz.Keza,bir "müslüman" kadın da başını açmakla,Ece hanım ile empati yapamaz."İnanc"ın empatisi olmaz...İnanç,bir "davranış biçimi" değildir.Hızlı yürüyerek hızlı yürüme empatisi,köle gibi çalışarak kölelik empatisi yapılabilir,ama,mesela,"iffet" ve "iffetsizlik" konulu bir empati yapılamaz.

aydın aydın
ali abdullah kardeş haklısın 2008-12-05 11:35:51

ya MUHAMMED gel sen biraz putlarımıza tap. sonra bizde ALLAHINA ibadet ederiz... çok güzel cevap olmuş. ece hanım işte eski solculardan ama nedense marxa uymuyor değişen tek şey değişimdir sen ne zaman değişecen ezik kadın

meryem pinar
Tüm Yorumları Görmek için tıklayın
Döviz 1,5130
1,5200
2,0790
2,0810
52,2783
52,3369
50623,28
49965,34
Döviz
Diğer Haberler
En Çok...
Haber 7 Yazarları
Alıntı Yazarlar
Uzaklardan Mektuplar
Röportaj
OKUR TEMSİLCİSİ
Namaz Vakitleri
İmsak05:32
Güneş07:00
Öğlen12:25
İkindi15:10
Akşam17:39
Yatsı19:00
Hava Durumu