Ayasofya'ya takılmasına izin verilmeyen kitabe

İstanbul Fetih Cemiyeti olan İstanbul Fethi Derneği, 1953 yılında, 500. Yıl kutlamaları çerçevesinde fethin hatıralarını yansıtan mekânlara birer kitabe koydurmuş. Ama Ayasofya'ya bu kitabeyi asmalarına izin verilmemiş.

Ayasofya'ya takılmasına izin verilmeyen kitabe
Ayasofya'ya takılmasına izin verilmeyen kitabe
GİRİŞ 06.12.2010 17:01 GÜNCELLEME 13.09.2017 17:29
Bu Habere 5 Yorum Yapılmış

Türk Edebiyatı Dergisi'nin Aralık 2010 tarihli 446. sayısında yer alan bilgilere göre; günümüzde adı İstanbul Fetih Cemiyeti olan İstanbul Fethi Derneği, 1953 yılında, 500. Yıl kutlamaları çerçevesinde fethin hatıralarını yansıtan mekânlara birer kitabe koydurmuş. Ne var ki, Ayasofya için hazırlanan "Fatih Sultan Mehmed fethi müteakip Ayasofyayı cami'e tahvil etmiş. İstanbul Fethi Derneği, 1953" yazılı kitabenin Ayasofya'ya yerleştirilmesine devrin yönetimi tarafından izin verilmemiş.

kullanSöz konusu kitabenin resmi, Alattin Karaca'nın kaleme aldığı, "Ayasofya karşısında 3 şair" başlıklı yazıda kullanıldı.  Yazı üç değişik bakışla üç ünlü şairin Ayasofya karşısındaki duruşunu tasvir ediyor.

Yazının bir kısmında üç şair ve üç bakış açısı şöyle yorumlanıyor:   

"İşte, Ayasofya'ya üç farklı bakış: "Biri, Nâzım'ın mekânı bir taş yığını olarak gören materyalist bakışı. Ayasofya onun için bir tarih, bir dini inanç veya bir millî duygu ifade etmiyor. İkinci bakış, Serdengeçti'ye ait. Onunki ise Nâzım'ın tam tersi, Ayasofya. islam'ın, fethin ve millî gururun simgesi. O, mekanda tarihi, dini görüyor Nâzım'ın tersine. Ayrıca Ayasofya'yı müzeye çeviren anlayışı şiddetle eleştiriyor. Sert bir söylem dikkati çekiyor. Serdengeçti de, kuşkusuz bu, aynı zamanda siyasal bir tavır.

Son bakış, bir Osmanlı dönemi şairinden, İsmail Safa'dan. İlk ikisine göre mutedil, ideolojik kaygı yok. Mabedin mimari ihtişamıyla İslâm'ı ve fethi birleştiriyor şair. Bu ulu mabedi o da İslâm'ın simgesi olarak görmekte, Ayasofya aracılığıyla tarihe, fethe, Fatih'e atıfta bulunmakta. Doğal olarak o dönemde Ayasofya'nın müzeye çevrilmesi söz konusu olmadığı için, buna yönelik bir şikâyet yok Safa'nın şiirinde. Şiiri kavga üslûbu taşımıyor. Bunu, dinî/tarihi bir şiir olarak okumak gerek, ilk ikisini ise, ideolojik şiir olarak. Dönemin siyasal ve toplumsal koşullarına göre, Ayasofya'ya bakışlar da farklılaşmış. Aynı mekân karşısında üç farklı şair, üç farklı tavır. Yakından uzağa doğru: İlki materyalist, ikincisi milli¬yetçi, uzaktaki Mümin ve mütevekkil Osmanlı."

Kapak konusunu Ayasofya, Ah Ayasofya olarak belirleyen Türk  Edebiyatı Dergisinin Aralık sayısında bakın başka hangi yazılar ve konular var: Derginin sitesine ulaşmak için bu linki kullanabilirsiniz:

YAZILAR
BEŞİR AYVAZOĞLU  HASBIHAL
KONUŞAN: İLYAS DİRİN  “AYASOFYA’DA ÜÇ AYRI MEDENİYET BİR ARADADIR”
HALÛK DURSUN  EMSALSİZ AYASOFYA
M. SELİM GÖKÇE  AYASOFYA, ÂH AYASOFYA
   BİR KÜLLİYE OLARAK AYASOFYA
ALÂATTİN KARACA  AYASOFYA KARŞISINDA ÜÇ ŞAİR
BEŞİR AYVAZOĞLU  AYASOFYA’NIN RESSAMI
FERHAT ASLAN  EFSANELERİN AYASOFYA’SI
A. CİHAT BERİTLİ  AZİZ SOFİ / AYASOFYA
MUSTAFA RUHİ ŞİRİN  ÇOCUK ANAYASAMDIR
NİHAN KAYA  TAHİR EFENDİ’NİN TARİH KİTAPLARI
SEVGÜL YILMAZ  BANA GÖKYÜZÜNÜ VERİN
YILDIRIM TÜRK  GÖÇÜYORUZ
BAHTİYAR ASLAN  CAHİT SITKI’YI VE ŞİİRİNİ SEVMEK
A. CÜNEYT ISSI  MUTLULUĞUN FORMÜLÜ ÇOK AÇIK CAHİT SITKI İÇİN ŞİİR
ÖMER ERDEM  ŞAYİR TANPINAR YA DA ŞİİRİNDE OLMAYAN TANPINAR
DENİZ ÖZBEYLİ  ROUSSEAU VE BİTKİLER ARASINDAKİ EŞİTSİZLİK
ABDULVAHAP KARA  MUSTAFA ÇOKAY PARİS’TE
TÜRK EDEBİYATI  RESİMLİ TÜRK EDEBİYATI / PEYAMİ SAFA
TÜRK EDEBİYATI  KIRKAMBAR
ATİLLA CEYLAN  FİHRİST
ŞİİRLER
SYLVIA PLATH  DÜNYA ŞİİRİNDEN - MORNING SONG / SABAH ŞARKISI
İBRAHİM TENEKECİ  SİLBAŞTAN
YAĞMUR TUNALI

 KAF DAĞININ ARDI

KAYNAK: HABER7
YORUMLAR 5
  • cihan 9 yıl önce Şikayet Et
    ayasofya fatihin tapulu malıdır.. ayasofyayı fatih sultan mehmet satın alarak ibadete açmıştır ve kim ki buna engel olursa çok agır beddua sıyla lanetlemiştir.ben hükümetimizden ayasofyayı ibadete açmasını ve üzerimizdeki bedduanın kalkmasını istiyorum.
    Cevapla
  • Deli Dumrul 9 yıl önce Şikayet Et
    Fatih Sultan Mehmed Hanın bedduası. Ayasofya Camii ile ilgili olarak fetihten sonra Fatih Sultan Mehmed Han hazretlerinin bir bedduası var ki Allah o bedduadan korusun hepimizi. Merak edenler arama motorlarında arattıklarında kolayca bulabilirler...
    Cevapla
  • caner öztürk 9 yıl önce Şikayet Et
    birileri rahatsız olur. ayasofyada namaz kılındıgı zaman bazı satlık medya harekete geçer ve namaz kılmayı fuhuştan daha aşşağlık bir şey miş gibi gösterir.o madyayı kınıyorum
    Cevapla
  • Timur Yıldız 9 yıl önce Şikayet Et
    Ayasofya simgedir. Ayasofya Fethin simgesidir. Bir gün elbet orada biz namaz kılacağız. Yürekli olmak gerek Ertuğrul Günay Bey, şahsınız tertemiz insansınız ama Ani harabelerinde Sümela da gösterdiğiniz inceliği Ayasofya da göstermeniz gerekirdi. Çok istiyoruz yapın bir yiğitlik ne olacaksa olsun isterse haçlı yine dirilsin. Allahın izniyle biz yine gereğini yaparız.. Alperen Tİmur
    Cevapla
  • mustafa kulleliler 9 yıl önce Şikayet Et
    estağfirullah bir şiirde benden. kan verdiğimiz yeri, kağıtla verirsek Can verdiğimiz yere, su dahi vermezsek Mamur ediceğiz diye, rüsva edersek, Şair yazar, vesair susar. İlmin çok, Sanatkar yok. Ceddin muzaffer, neslin tarumar. Ah ayasofya mı, Ah 3 kuşak sonraki veledim. Sen o kadar bahtsızsın ki, kim olduğunu dahi bilmeyeceksin.
    Cevapla
DİĞER HABERLER
Virüse karşı yeni tedbirler geliyor
Ligler oynanacak mı? UEFA'dan kulüplere mektup