Bulaç: Mevlana, Peygamber'e alternatif imaj işlemidir

Sosyolog yazar Ali Bulaç, Mevlana'nın Türkiye'de "şeriatsız İslam", Batı'da 'İslamsız tasavvuf' imgesiyle akıllarda kaldığını iddia etti. Bulaç, "Ne olursan ol gel" sözünün de Mevlana'ya ait olmadığını savundu.

Bulaç: Mevlana, Peygamber'e alternatif imaj işlemidir
Bulaç: Mevlana, Peygamber'e alternatif imaj işlemidir
GİRİŞ 14.02.2013 13:06 GÜNCELLEME 14.02.2013 14:26
Bu Habere 83 Yorum Yapılmış

Sosyolog yazar Ali Bulaç, İnkılap Yayınları'ndan çıkan "Postmodern Kaosta Kıble Arayışı" adlı yeni kitabında, Mevlana'nın Türkiye'de, "şeriatsız bir İslam" Batı'da da "İslamsız bir tasavvuf" imgesiyle akıllarda kaldığını dile getirirken, bu durumu "Hz. Peygamber Efendimiz'e alternatif bir imaj ve figür üretme işlemidir" sözleriyle değerlendirdi.

Milliyet gazetesinden Samet Akten'in haberine göre, Ali Bulaç, "Ne olursan ol gel" sözünün de Mevlana'ya ait olmadığını savundu.

MEVLANA'YI PEYGAMBER'E ALTERNATİF YAPMAYA ÇALIŞIYORLAR

Mevlana'nın dünyanın her yerindeki farklı algılamalarını irdeleyen Bulaç, kitabında Türkiye'deki Mevlana algısını şu sözlerle anlattı: "Mevlana imajına göre, onun şeriatla ilgisi yoktur, hümanisttir, herkesi sever; inanmış-inanmamış farkı gözetmez. Dolayısıyla Müslüman, Hristiyan, Yahudi, ateist, kim olursa olsun herkese kapısını açmış biridir. Bu Mevlana imgesi ne Mevlana'nın kendisiyle ne İslam'la ne de İslam tasavvufuyla ilgilidir. Bu, Hz. Peygamber Efendimiz'e alternatif bir imaj ve figür üretme işlemidir."

MESNEVİ'DEN ŞERİATSIZ İSLAM ÇIKMAZ

Herkesin Mevlana'yı kendi sahip olduğu düşünce dünyasına göre şekillendirdiğini anlatan Bulaç, Mevlana'dan ve Mesnevi'den hareketle hümanizm üretilmesine de karşı çıktı. Bulaç, kitapta bu eleştirilerini şöyle dile getirdi: "Hiçkimse buradan bir hümanizm veya şeriatsız ve ibadetsiz bir din türetemez; ancak Mevlana, bu konuda müsait görülür. Bu, devletin dünyaya ihraç ettiği ve şeriata dayanan Müslümanlığa alternatif olarak sunmak istediği din anlayışıyla örtüşmektedir. İslam dünyasını üretilmiş ve özel işlemlerden geçirilmiş bir Mevlana imajıyla ikiye bölmek ve çatıştırmak mümkündür."

HÜMANİZM İLE MEVLANA ARASINDA BİR İLGİ YOK

Ali Bulaç, Hümanizm ile Mevlana arasında hiçbir ilgi olmadığı iddiasını ise şöyle savundu:

"Batı'daki hümanizm ile Mevlana'nın insan görüşü arasında uzaktan yakından hiçbir ilgi ve ilişki yoktur. Onun insan ve insan sevgisi görüşü, bilgi ve ahlâk görüşüyle ilişkilidir.

MEVLANA HÜMANİST DEĞİL

Mevlana'ya göre, kuru bir bilgi veya kuru bir öğrenme, öğrenilen veya elde edilen bilgiyi malumat kılar ve bu malumatın da insana faydası yoktur. Örneğin, internete girdiğiniz zaman, herhangi bir konu hakkında binlerce sayfalık bir malumata sahip olabilirsiniz. Ancak biz biliyoruz ki, bu bilgide veya malumatta eksik olan ana unsur, bilinç ve bilgeliktir. İnternet zengin bir zeka deposudur, ama akıl ve bilinç yeri değildir. Mevlana yüzlerce sene öncesinden buna net bir şekilde değinmiştir. Mevlana'nın hümanist olduğu bir yaklaşımdan veya hurafeden ibarettir."

NE OLURSAN OL GEL SÖZÜ MEVLANA'NIN DEĞİL

Ali Bulaç, "Ne olursan ol gel" sözünün de Mevlana'ya ait olmadığını savundu:
"Mevlana üzerine araştırma yapanlar ittifakla şunu söylemektedir ki, 'Gel yine gel, ne olursan ol yine gel, ister Müslüman ol, ister kâfir ister putperest, bin kere tövbeni bozmuş olsan yine gel' ifadeleri, Mevlana'ya ait değildir. Bu şiir, bir görüşe göre Hicri 440 yılında yaşamış olan Ebu Said Ebu'l-Hayr'a, diğer bir görüşe göre de Havzalı Kâşin ismindeki şaire aittir. Haliyle bu retorik yanlıştır; fakat Mevlana konseptine uygun düştüğü için kullanılmaktadır."

MÜSLÜMANLAR, İLERLEMEDEN YANADIR

Bulaç ayrıca, postmodern kaos içinde Müslümanların "daha çok kalkınma ve daha çok büyüme" hırsı içinde olduğunu "Müslümanlar 'İslam bilime, ilerlemeye, kalkınmaya, modernliğe, büyümeye karşı değildir' repliklerini sorgulama cesareti göstermelidir" sözleriyle eleştirdi.

KAYNAK: MİLLİYET
YAZDIR
YORUMLAR 83
  • darbeleredurde 6 yıl önce Şikayet Et
    anladığım kadarıyla izah edeyim. benim müslümandan gayrısıyla işim olmadı,olmaz.bırak mecusiyi,hristiyan,yahudiyle bile işim olmaz,onuda geç adı müslim kendi bi haberlerle bile işim olmaz.ebu lülüe benim dünyamda yer tutacak öneme haiz değil,dinimi farklı anlatabilecek,değiştirebilecek bir etken değil.iranlı yetkililer türbenin halife ömeri katleden kişi olmadığını onun adının ebu lülü-e olduğunu.türbesi yapılan ebu lülü adlı kişinin 200 yıl kadar önce ölmüş bir dervişe ait olduğunu iddia ediyorlar.ne kadar samimiler,bu konuda ortaya atılan hangi iddia doğrudur bilmiyorum.halife ömer ra yı katleden bir mecusiye sıcak bakmamız mümkün olabilecek bişey değil.onu bırakın ömer ra yı katleden müslüman bile olsaydı bakışımız sıcak olamazdı.sapla samanı karıştırmak zorundamıydın ?
    Cevapla
  • darbeleredurde 6 yıl önce Şikayet Et
    ebu lülüe bahsi . derken kastedileni anlamadım,detay bilgi sunarsanız yardımcı olacağım.
    Cevapla
  • Mehmet Bodur 6 yıl önce Şikayet Et
    MADEM MEVLANA KELİMESİNDE SAKINCA YOKTUR BAŞKALARINA DA MEVLA DİYEBİLİRSİNİZ.... Mevla ile mevlana arasında sadece zamir farklı. Sizin deyiminizle biri veli diğeri bizim velimiz demek.. Söyleyin söyleyin sakınca yok (size göre)...Mevlalarınız bol olsun...
    Cevapla
  • Mehmet Bodur 6 yıl önce Şikayet Et
    EFENDİ'NİN ARAPÇASINI BANA SÖYLER MİSİNİZ? AYRICA İNGİLİZCESİNİ..... Seyyid; sayın demektir. Rab; Efendi demektir. İngilizce de Lord denir. Onlar da Lord kavramını hem kutsallar için kullanırlar hem de insanlar için. Zaten hristiyanlarla çok benzerlik oluşmaya başladı. Onlar da tevhitten saptılar, İsa ve mesih bekliyorlar. Bizimkiler de...Onlara da sadece Allah yetmiyor, bizimkilere de...şirket lazım, hem de anomim olanından yani çok ortaklı...
    Cevapla
  • turgut1 6 yıl önce Şikayet Et
    efendi demek = seyyid demektir. seyyidul evveline vel ahirin (evvelkilerin ve sonrakilerin efendisi),vel hamdulillahi rabbil alemiin..bu ifade kulaklara yabancı değildir..şimdi "efendi demek rab demektir" diyerek,sırf tartışma uğruna neden günaha giriyorsunuz ki..rab dan türeyen kelimelerden biri de "mürebbi" kelimesi.o halde birine mürebbi deyince onu rab edinmiş oluruz öyle mi??..arkadaşlar "çok malda haram çok sözde yalan vardır" atasözünce az söylesekte esahını söylesek olmaz mı??
    Cevapla
Daha fazla yorum görüntüle
DİĞER HABERLER
Hazine Bakanlığı'ndan Reuters'a çok sert tepki
Milli piyade tüfeği 'MPT-76' yenilendi! İşte yeni özellikleri