Hubble ölü galaksilerden gelen ışığı yakaladı

Hubble Uzay Teleskobu, yıldız doğurma özelliğini kaybetmiş olan ölü dört galaksinin görüntüsünü elde etti.

Hubble ölü galaksilerden gelen ışığı yakaladı
GİRİŞ 03.11.2014 11:41 GÜNCELLEME 03.11.2014 11:41

NASA, Cadılar Bayramı'na denk gelen haftada, 12 milyar ışık yılı ötede yer alan 'hayalet ışığın' görüntüsünü yayımladı. Altı milyar yıllık bir süreçte yerçekimsel güçlerin birbiriden kopardığı dört galaksiyi içeren fotoğrafta, uzaya saçılan yıldız ve gezegen enkazının oluşturduğu mavi ışık görülüyor.

Fotoğrafın elde edildiği Pandora'nın (Gökada) Kümesi olarak da bilinen Abell 2744, 500 galaksinin yer aldığı dev bir galaksi topluluğunu temsil ediyor. Çok sayıda galaksinin çarpışmasıyla oluşan Abell 2744, Güneş'in 400 trilyon; Samanyolu Galaksisi'nin ise 1000 katı yoğunluğa sahip.

NASA, Hubble ile elde edilen görüntüdeki galaksilerin yaklaşık Samanyolu büyüklüğünde olduğunu ve Abell 2744'nin merkezine çok yaklaştıkları için çok güçlü yerçekimsel güçlerin etkisinde kaldıklarını tahmin ediyor. Analizi Instituto de Astrofísica de Canarias (IAC) araştırma merkezinde yapılan ölü galaksiler, galaksi kümelerinin oluşumu ve değişimi hakkında gökbilimcilere yeni bulgular sunabilir.

The Astrophysical Journal dergisinde yayımlanan araştırmada yer alan IAC üyesi Mireira Montes, 'galaksi evrimine ışık tutan bir çalışma gerçekleştirdiklerini, geçmişte yapılan benzer araştırmalara kıyasla Abell 2744'ü çok daha net görebildiklerini' ifade etti. Hubble Teleskobuyla gerçekleştirilen üç yıllık 'Frontier Fields' programı, Abell 2744 gibi galaksi kümelerini 'yerçekimsel aynalar' olarak kullanarak, teleskopların gözlemleyemediği uzaklıklara erişilmesini sağladı.

Abell 2744 gibi galaksiler, devasa büyüklükleri sayesinde arkalarındaki galaksi ve yıldızların ışığını bükerek daha büyük bir halde yansıtıyor. Albert Einstein'ın genel görelilik kuramında bahsettiği bu kozmik etkiden yararlanan gökbilimciler, Büyük Patlama'nın sonrasında oluşan en eski yıldızları bile görme şansını yakalıyor.