Yahudi Aleviler Hacı Bektaş'ta

Alevi-Bektaşi inancını İsrail'de de yoğun bir şekilde benimseyenlerin olduğu ortaya çıktı. Yahudi Aleviler her yıl Haci Bektaş'a gelip semah dönüp ibadetlerini yapıyorlar.

  • GİRİŞ03.10.2005 12:42
  • GÜNCELLEME03.10.2005 12:42
Yahudi Aleviler Hacı Bektaş'ta

Ana çıkış noktası Anadolu olan ve 16. Yüzyıldan itibaren Akdeniz çevresindeki ülkelere yayılan Alevi-Bektaşilik inancını İsrail'de de benimseyenler olduğu ortaya çıktı.

Edindiğimiz bilgilere göre, bu benimsemede Musevilerin İSİS inancıyla benzerlikler içermesinin önemli bir etken olduğu öne sürüldü. Ancak özellikle de İsrail'deki dinci fanatiklerin bu inancı yaşamak isteyenler üzerinde büyük tehdit oluşturduğu iddia edildi. Bu ülkedeki Aleviler de bundan dolayı, inançlarını gerçekleştirebilmek için her yıl 8-10 defa Türkiye'ye inanç turizmi gerçekleştiriyor. Bunlardan biri de bu yılki Hacı Bektaş Şenlikleri oldu. Şenliklere katılan Yahudi Aleviler, semah dönüp, ibadetin gereklerini yerine getirdi.




'Köklerimiz bir'

Yahudi Aleviler, Konya, Nevşehir gibi illerdeki Alevilerin kutsal olarak gördükleri mekanları ziyaret edip semah dönüyorlar.
İsa'nın doğumundan 3 bin yıl önce'de İSİS tarikatının var olduğunu belirten Yahudi Aleviler, bu tarikatın daha sonra Terapoy ve ardından ise Kabala olarak kendisini tanımladığını belirterek, inançlarının öz olarak dinlerin şeriatçı yaklaşımlarla değerlendirilmesine hep karşı çıktığı ve daha liberal-özgürlükçü- bir yaklaşımı benimsediklerinin altını önemle çiziyorlar. Yahudi Aleviler, Aleviliğin üst aşamalarında öğretildiği belirtilen bir takım 'gerçekler' ile İSİS inancının Mısır'da birleştiği iddialarını söz konusu bağı kurmada temel dayanak gösterdiler.

'Merkez Mısır'

Asıl tarikat merkezlerinin Mısır'da olduğunu belirten ve Türkiye'ye gelen Yahudi Alevilerin temsilcisi konumundaki Milly Miller, inançlarının İslam'daki tasavvuf anlayışı ve Hacı Bektaş-ı Veli'nin felsefesini birlikte sunduğunu belirtiyor. Miller, 'Anlam babında dua ettikleri için Tanrı'dan gelecek şeylerin papaz, haham ya da hocaların etkisiyle değil, direkt kendileriyle Tanrı arasında gerçekleşecek bir olgu olduğunu' söylüyor.



'Tanrı birdir'

Yahudi Aleviler, inancı özüne uygun olarak her 'sırrı' deşifre etme yanlısı değiller. Bununla birlikte, 'Tanrının bir olduğuna' inandıklarını söyledikten hemen sonra, 'Bizi anlamak için Dede'ye bakın' diyorlar. 'O neye, ne kadar inanıyorsa, biz de onun kadar, o gerçeğe inanıyoruz.' Tasavvufu hayatın kendisi olarak tanımlarlarken, semavi dinlerin şeriatçıların ellinde olmasından büyük rahatsızlık duyduklarını belirtiyorlar.

'Gericilerin hedefiyiz'

Özellikle Arap-İsrail çatışması ve bunun dinler arası bir kavgaya dönüştürülmesi nedeniyle her iki kesimde de aşırı dincilerin büyük güç elde ettiklerini ve dinleri tekellerine aldıklarını belirten Varda Genossar ise, zorla hiç bir inancın değiştirilemeyeceğini, herkesin kendi yolunu bulması yanlısı olduklarını belirtiyor. Dini gericiler yüzünden İsrail'de kendilerini gizlemek zorunda kaldıklarını belirten Yahudi Aleviler, İsrail'de kendileri gibi düşünen ve yaşayan önemli bir topluluk bulunduğunu ve Alevilerin de azımsanmayacak sayıda olduklarını söylerlerken, baskılar yüzünden ses çıkartamadıklarını, fundamantalistlerin seslerinin gür çıkması nedeniyle de kendilerini ifade edemediklerini belirtiyorlar.
Yahudi Aleviler, bazen bir kaç hafta süren turlarında cem evlerinde semah döndüklerini, farklı bölgelerde yaşayan insanlarla dini sohbetler gerçekleştirdiklerini belirtirlerken, en büyük zorluğun Anadolu Aleviliği'nin yazılı kaynaklarının kıtlığı olduğunu belirtiyorlar. Tercümanla katılıp, Alevi ibadetinin aynısını uyguluyorlar.

'Herkes kardeştir'

Yahudi Alevilerin en çok ziyaret ettikleri Nevşehir'in Hacı Bektaş ilçesindeki Ulusoylar Dergahı'nın Dedesi Münir Ulusoy, Alevi inancı gereği kapılarının herkese açık olduğunu belirtirken, gelenlerin çoğunlukla adak için geldiklerini belirtiyor. Yahudi Alevilerin bu amaçla gelmelerine rağmen kurban kesmekten vazgeçip fakir ve okuyan kimselere yardım etmeyi tercih ettiklerini belirten Münir Ulusoy, 'Her şey, bütün kainat, insanlar kardeştir. Bizim zihniyetimiz bütün hudutları ortadan kaldırmaktır. Bu bağlamda farklı ülkelerden aynı inanca sahip insanları bir mekanda buluşması kadar daha doğal bir şey olamaz' dedi. Münir Dede, Yahudilerin, şeriat yasalarının uygulandığı topraklardan Anadolu'ya gelmelerinin altında yatan en önemli nedenin Anadolu'da Aleviliğin yaşanılabilirliğini gördüğünü belirtirtiyor. Münir Dede, Cem Ayini'ne katılan, semah dönen ziyaretçilerin sayıları her geçen yıl daha da artığını belirtiyor.


Kaynak: Ülkede Özgür Gündem/Caner Canerik

SON 24 SAATTE NELER OLDU?

Yorumlar8

  • hamdi yanpınar 8 yıl önce Şikayet Et
    ... tencere yuvarlanmış kapağını bulmuş..iki namaz kılmayan öğreti bir arada..
    Cevapla
  • efecan 1 yıl önce Şikayet Et
    senin gibisine ahirete kadar insanlığı anlatsalar yine anlamazsın ismin bile ne olduğunu gösteriyor yani eski bir şairin o mübarek ismini çarpıtıp dalga geçip değiştirerek mi akıl veriyorsun senin gibiler allahı bile dilinde zikretmemeli çünkü sizin gibiler yüzünden ahirette uzaklaşıyo bizden cennette islamda...
    Toplam 1 beğeni
  • GUMMAN GUM 10 yıl önce Şikayet Et
    GELİN CANLAR BİR OLALIM-4. İlim ve hikmet sahibi olacak, Güzel düşünüp güzel davranacak, Çevresinden sorumlu ve sorumluluk taşıyacak, İnsana ve insanlığa hizmet edecek , Kinden ,kibirden buğuzdan, hasetten,dedikodudan,fitne fesattan uzak olacak, Eline ,diline. Beline, aşına, işine, sözüne sahip olacak, Kainattaki her şeyi evrensel sevgiyle sevecek, Tatlı sözlü, tatlı dilli olacak, İnsanlar arasında ayrım yapmayacak, Fakirin,yoksulun , yetimin, öksüzün daima yardımcısı olacak,
    Cevapla Toplam 2 beğeni
  • GUMMAN GUM 10 yıl önce Şikayet Et
    GELİN CANLAR BİR OLALIM-5. İnsan insana değer yargılarıyla davrandığı zaman.Melekler o zaman insana secde eder.İnsan kutsallaşır ve konuşan kuran olur.Kıble olur secde edilecek makam mihrap olur. Tanrı da insandan razı olur.İlahi yasa demiyormudu ki “Razı olmuş,Razı edilmiş olarak geri dön.” İnsan kutsaldır çünkü insanın gönlü Allahın evidir. “Yere göğe sığmadım ama güzel mümin insanın gönlüne sığdım.”diyor
    Cevapla Toplam 2 beğeni
  • GUMMAN GUM 10 yıl önce Şikayet Et
    GELİN CANLAR BİR OLALIM-3. Güzel bir insan nasıl olamlı? Bütün insanların hak hukukuna riayet edecek , Diğer canlıların hak ve hukukuna riayet edecek, Ekolojik dengeyi bozmayacak,yüreği sevgi dolu olacak, Gözleri hoşgörüyle bakacak, Paylaşımcıl olacak,merhametli davranacak, Muhabbet kazanında pişip muhabbet ehli olacak, Şefkatli ve güler yüzlü olacak, Adaletli davranacak, İlim ve hikmet sahibi olacak, Güzel düşünüp güzel davranacak, Çevresinden sorumlu ve sorumluluk taşıyacak, İnsana ve insanlığa hizmet edecek ,
    Cevapla Toplam 2 beğeni
  • GUMMAN GUM 10 yıl önce Şikayet Et
    GELİN CANLAR BİR OLALIM-2. Güzel ışık saçan bu ulu insanlar sade ve sadece insanlar için çaba sarf etmişlerdir. Çünkü güzelliklerle donan insan güzellikler sergileyecekti. Peki güzel insan nasıl olmalı ? Kuran’ın Tin süresi 4. ayeti: “ Biz insanı en güzel şekilde yarattık. “Evet yüce Allah insanı en güzel şekilde yarattı . Temiz bir ruh ve temiz bir bedenle ve insanla ahitleşti. Size temiz bir ruh ve temiz bir beden veriyorum kirlenmeden ve kirletmeden aslına temiz bir şekilde geri dönün.
    Cevapla Toplam 1 beğeni
Daha fazla yorum görüntüle
Haber7 Mobil Sayfa Banner'ı Kapat

Sondakika Gelişmelerinden Haberdar Olun