Cünüpken oruç tutulur mu? Gusül abdestsiz tutulan oruç 61 gün kefaret gerektirir mi?

Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından ''cünüpken oruç tutulur mu'' ve oruçluyken rüyalanmak kefaret gerektirir mi? sorularına yanıt verildi. Peki cünüplük oruç tutmaya engel midir? Gusül abdestsiz oruç tutmak, 61 gün kefaret gerektirir mi? İşte tüm bu soruların cevabı...

Cünüpken oruç tutulur mu? Gusül abdestsiz tutulan oruç 61 gün kefaret gerektirir mi?
GİRİŞ 03.04.2023 10:48 GÜNCELLEME 03.04.2023 10:48
Bu Habere 13 Yorum Yapılmış

Her Ramazan’da olduğu gibi bu Ramazan’da da orucu bozan ve bozmayan durumlarla alakalı bir takım sorular merak ediliyor. Bazı sorular televizyon programlarında sorulurken, bazıları ise sorulamıyor. Peki cünüpken tutulan oruç geçerli midir? Cünüpken oruç tutulur mu ve 61 gün kefaret gerektirir mi? Diyanet İşleri Yüksek Kurulu Başkanlığı bu soruların cevaplarını verdi.

Cünüpken Oruç Tutulur mu?

Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından ‘Cünüplük oruç tutmaya engel değildir. İster cünüp olmayı gerektiren hâl, oruca başlanmadan gerçekleşmiş olsun, ister ihtilam olma gibi orucu bozmayan bir sebeple oruçlu iken gerçekleşmiş olsun fark etmez. Ancak cünüp olan kişi, bir an önce yıkanıp temizlenmelidir. Cünüp iken üzerinden bir namaz vakti geçmemelidir. Guslün bir namaz vaktinden daha fazla süreyle ertelenmesi günahtır. Çünkü geciktirilirse namaz terk edilmiş olur. (İbn Âbidîn, Reddü’l-muhtâr, III, 372)’’ açıklamalarına yer verildi.

Oruçlu İken Rüyalanmak veya Cünüp Olarak Sabahlamanın Hükmü Nedir?

Oruçlu iken rüyalanmak olmak orucu bozmaz, gusletmeyi geciktirerek cünüp olarak sabahlamak da oruca bir zarar vermez (el-Fetâva’l-Hindiyye, I, 220). Ancak guslü sabah namazı vaktinin çıkmasına kadar ertelemek günahtır. Çünkü bu durumda namaz terk edilmiş olur.

(İbn Âbidîn, Reddü’l-muhtâr, III, 372). Nitekim Hz. Peygamberin (s.a.s.) Ramazanda imsaktan sonra sabah namazı vakti içinde yıkandıkları bilinmektedir (Buhârî, Savm, 25).

Oruçluyken Elle Tatmin Olan Kimsenin Orucu Bozulur mu?

Oruç, nefsin isteklerinden bilinçli olarak uzak durma yönüyle bir irade eğitimidir. Nefsin isteklerinin kontrol altına alınmasında, ruhun arındırılıp yüceltilmesinde etkili bir yoldur. Şehevî arzularına mağlup olanların bu irade eğitiminde başarısız oldukları ortaya çıkar.
Oruçlu iken elle tatmin olmak orucu bozar, kazayı gerektirir. Bu fiili işleyen kimselerin bozmuş oldukları orucu kaza etmekle yetinmeyip ayrıca tövbe etmeleri de gerekir.
Elle tatmin olmanın keffâreti gerektirmemesi, bu fiilin önemsiz bir günah olduğunu göstermez. Bilakis özürsüz olarak orucunu bozan kimseler büyük günah işlemiş olurlar.

(Zeylaî, Tebyîn, I, 323; İbn Nüceym, el-Bahr, II, 293).

YORUMLAR 13
  • İsimsiz 3 yıl önce Şikayet Et
    Aşağıda isimsiz adlı kişiye yanlışlıkla şikayet et yazısına tıkladım; amacım şikayet değildi; yanlışlıkla oldu; silmek istedim olmadı
    Cevapla
  • isimsiz 2 yıl önce Şikayet Et
    niye sikayet ettiniz
    Cevapla
  • Safa 3 yıl önce Şikayet Et
    Neden ıvır zıvır sorular hep gündene gelir . Yahu Orucu bozan üçşey : Yeme içme eşle cinsel ilişki hepsi bu. Şunu kimse sormuyor. Kuranla bağımız nasıl olmalı, Ramazan Kuran ayı imiş doğrumu. Onu nasıl anlamalıyız. Vs vs Sanki Kuran hiç yokmuş gibi davranıyoruz. Arada cenaze işlerinde şazım oluyor. Halbuki bize hayatta lazım ölünce değil ki neden bunu anlamıyoruz
    Cevapla
  • Osman 3 yıl önce Şikayet Et
    Kuran'ı konuşturmamak için bir kesim insanlar ellerinden ne geliyorsa yapıyorlar. Çünkü biliyorlarki eğer kuran konuşursa kendilerine gerek kalmayacak, ve dini parçalara sınıflara bölemiyecekler.
    Cevapla
  • osmanoğlu2023 3 yıl önce Şikayet Et
    dünya salgın konusunda çalkalanırken biz çözümle ilgili tavsiye niteliğinde iki ayeti ortaya koyamıyorsak yoldan çıkmış insanlık yolunu nasıl bulacak! dinimiz evrensel fakat diyanetimiz daha köyden dışarı çıkamamışki bir öneri sunabilsin! malesef... yurtta sus cihanda sus dediğimiz olay net olarak sergileniyor...
    Cevapla
  • 111 3 yıl önce Şikayet Et
    yalnız o "yurtta sulh cihanda sulh" demek ve "sulh" barış anlamına geliyor
    Cevapla
  • aaasdaaa 3 yıl önce Şikayet Et
    hadis dersen daha doğru olur boş boş yorum yapmamış olursun
    Cevapla
  • Gokhan 4 yıl önce Şikayet Et
    Yazilan hicbirseyi okumadan yaziyorum yorumu Cunup olduktan sonra 1 namaz vaktine kadr abdest almak gerek. E zaten abdestsiz dolasiyorsan orucunun kabul olma durumu olamaz diye dusunuorum Ancak ruyada olan bir durumda istem disi oldugu icin belki kabul olabilir Yanlis yonlendrmek dinimizce gunahtir hocaya danisin lutfen
    Cevapla
  • Murat67 3 yıl önce Şikayet Et
    ne bu şimdi, okumadan cevap yazıyormuş, sen kahinlik yapmayamı özeniyorsun, birde bilip bilmeden burada fetva vermeye kalkıyorsun, ateş ile oynadıgının farkındamısın, bu konular futbol konuları degil, yok efendim bana göre şöyle ona görede böyle, yokkk yaaa, siz iyinisiniz, nedir bu şımarıklıgın alemi
    Cevapla
  • gizli 3 yıl önce Şikayet Et
    diyanet işleri başkanlığı senin gibi , bilmeyenler icin ne güzel açıklık getiriyor,sen okumuyorsun da kendi fikrini buraya yaziyorsun.Hoca ya danis diyorsun,zaten bunu diyanetin hocasi açıklıyor.Senin yerinde olsam ,bos işler yazacağina,gider dinimizi güzelcene hocadan öğrenmeye gayret ederdim.Tabi gec olmadan....
    Cevapla
  • osmanoğlu2023 3 yıl önce Şikayet Et
    belliki konuyu 11 aydır çözememişiz! yazık iki günü bir olan bizden değildir...
    Cevapla
  • Vatandaş... 4 yıl önce Şikayet Et
    Kardeşim bu hassas konularda herkes konuşmamalı. Bırakalım işin uzmanı olan konuşsun.
    Cevapla
  • Baybars 4 yıl önce Şikayet Et
    Kafamıza göre, bize göre, bana göre olmaz İslam dinininde. Bir konu hakkında hüküm verecek ilmi yetkinlikte değilseniz fetva da veremezsiniz. Verilen fetvalar da her halükarda İslam'ın açık emir ve yasaklarına aykırı olamaz.
    Cevapla
Daha fazla yorum görüntüle