Edward Said gideli 10 yıl oldu

Kırk yıl boyunca entelektüel vicdanın ve dürüstlüğün simgesi olan, özgürlük ve eşitlik adına Müslümanların haklarını savunan Edward Said, ölümünün 10. yılında hala rahmetle anılıyor.

Edward Said gideli 10 yıl oldu
Edward Said gideli 10 yıl oldu
GİRİŞ 25.09.2013 12:50 GÜNCELLEME 25.09.2013 17:46
Bu Habere 4 Yorum Yapılmış

25 Eylül 2003'te öldüğünde tüm dünyada birçok Müslüman belki de Müslüman olmadığını bilmeden onun için rahmet diledi. Marmara Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ali Köse'ye göre o Müslümanlar yanılmadı. Çünkü kırk yıl boyunca entelektüel vicdanın ve dürüstlüğün simgesi olan, özgürlük ve eşitlik adına Müslümanların haklarını savunan bu Filistinli Hıristiyan rahmeti çoktan hak etmişti.

İşte Prof. Dr. Köse'nin Edward Said anısına kaleme aldığı o müthiş yazı:

"25 Eylül 2003 günü kaybettiğimiz Edward Said de bir Afrika kaplanıydı. "Kral Öldü!" diyordu onun ölümünü duyuran bir gazete... Filistinliydi. Hıristiyan'dı. Ama Müslümanlardan daha sevdalıydı Filistin'e. Yaser Arafat'a bile "davayı sattın!" demişti 1993'te İsrail'le imzalanan Oslo Antlaşması'nda taviz verdi diye. Üzerine gelen yıldırımlara aldırmadı hiç. Her yıldırımda biraz daha uzattı kafasını Müslümanlara. New York'ta Columbia Üniversitesi'nde İngiliz Edebiyatı profesörüydü. Hem entelektüel hem savaşçıydı. Hem kalem hem kelâm ustasıydı. Kalemini Türkçe'ye 1980'lerde çevrilen Oryantalizm (Şarkiyatçılık) kitabıyla tanımıştım. Batı'nın Doğu'yu nasıl aşağıladığını, ona hangi mitlerle yaklaştığını öğrenmiştim ondan. Gerçek Batı'nın hayalimdekinden farklı olabileceğini onunla fark etmiştim ilk defa... Ama kelâmını tanımak için 1990'ları beklemek zorundaydım. Londra Üniversitesi'ne gelmişti. Konferans için... Fiziksel görünüşü, sözel sunuşu ve zihinsel duruşu harikaydı. 12 yıl savaşacağı lösemi hastalığının ilk günleriydi. Ama konferans salonunda hastalığını bilen bir tek kişi vardı: Edward Said... Nasıl bir kaplan olduğunun bir başka kanıtıydı bu. Çocukluğundan itibaren hep çileli bir hayatı olmuş, hep bir şeylerle mücadele etmişti. Bir sürgün hayatıydı onunkisi… Birçok Filistinlinin kaderi olan sürgün hayatı... En zor durumların üstesinden gelmeyi başarmıştı hep. Sıkıntılarını şikayete dönüştürmemeyi öğrenmişti. Şimdi mücadele sırası ölümcül hastalıktaydı. Yılmadı. "Ölmeyeceğim, çünkü ölmemi isteyen çok kişi var" diyordu. Yazmaya, söylemeye, haykırmaya devam etti. O haliyle 2000 yılında Filistin'e gitti... İsrail askerlerine sembolik bir taş atmak için... Ama siyonistler ona dünyayı dar etmek istediler. Columbia Üniversitesi'nden attırmak için her yolu denediler. Rektörü zorladılar. Ama bu kez rektör de bir Afrika kaplanıydı. Tarihe geçecek bir beyanatla Siyonist taleplere son noktayı koymuştu: "Biz hocalarımızın attığı taşa değil, verdiği derse bakarız. İşinize bakın!" Çünkü biliyordu rektör bu inatçı Ortadoğulunun aslında "düşmanlığın düşmanı" olduğunu; Doğu-Batı, Müslüman-Hıristiyan ayırımına karşı olduğunu... 

Mevcut normları sorgulayabilen, entelliği üniversite kampüsüne, kitap sayfalarına hapsetmeyen bir aydındı Edward Said... Bir "Doğrucu Said"di. Mazlum dünyanın safındaki namuslu aydın imajının sembolüydü. "Haberlerin Ağında İslam" (1981) kitabını yazarken kendisini dünyaya yanlış tanıtılan 1 milyarı aşkın Müslümanın yerine koymuştu... Kitabını okuyanlara kendisinin Müslüman olduğunu zannettirecek kadar sahiciydi... Sömürgeciliğin amansız düşmanıydı. Demokrasinin, Batı'nın maskesiz yüzü olan emperyalizmi eleştirmeyi zorunlu kıldığını düşünüyordu. Batı'ya hep şöyle seslendi: "Ey Batı! Yönünü şaşırdın, geri dön, savunduğun değerleri çiğneme!" Batı'nın hayâlî bir Doğu imajı yarattığını ve emperyalizmini bu imajla beslediğini savundu hep. Kültür ve Emperyalizm (1993) kitabında bu imajın Batı'nın bilinçaltına nasıl kazındığını Batı romanlarındaki sanal Doğu imajını irdeleyerek gösterdi. Batı'nın kültürel bir psikanaliziydi sanki Kültür ve Emperyalizm.

Filistin davasına da hep bu açıdan bakmıştı. Bir özgürlük davası, bir Doğu-Batı meselesi olarak görmüştü Filistin'i. Batı'ya karşı Doğu'nun, sömürgeciliğe karşı vatanseverliğin, beyaz adama karşı Arap-İslam dünyasının, diktatörlüğe karşı demokrasinin sesi oldu hep Filistin'den hareketle. Ama Filistin yeterli sebepti onun Siyonistler tarafından hedef tahtası yapılmasına. Hem de en iyi dostu Daniel Barenboim isimli bir Yahudi sanatçı iken. Hem de ölümcül hastalığında kendisini bir Yahudi doktorun ellerine teslim etmişken.
1935'te Kudüs'te başlamıştı hayatı Hıristiyan bir ailenin çocuğu olarak. Bir işadamının oğluydu. Kozmopolit bir ortamın çocuğuydu. Annesi ona Edward ismini vermişti. Galler Prensi'nin adıydı Edward. O yıllarda dillerden düşmeyen Prense hayrandı annesi. Ama oğlu yıllar sonra "köklerimi temsil etmediği için bir türlü içime sindiremedim" diyecekti annesinin kendisine verdiği bu isim için.

Filistin'e o yıllarda biçilen kader onun kaderiydi aslında. 1948'de Filistin toprağının İsrail'e verilmesi üzerine ailesiyle birlikte Mısır'a iltica edecekti. Amerikan pasaportuyla son bulacak bir sürgünün başlangıç yılıydı 1948 onun için. Mısır'da elit sömürge okullarında İngiliz dilinde okuyacaktı. Hem de Kral Hüseyin ve Ömer Şerif gibi isimlerle. Kendisini iki dünya arasında bölünmüş hissetti oralarda. Lösemiye yakalandıktan sonra hayatını yazdığı Yersiz Yurtsuz (1999) isimli kitabında "anadilimin ne olduğunu hiç bilemedim, her ikisinde de rüya görmeme rağmen Arapçayı da İngilizceyi de kendimin hissetmedim " diyecekti.

Mısır'dan sonra babasının zoruyla 1951 yılında gittiği Amerika'da üniversite okuyacaktı. Babasını hiç affetmeyecekti bu yüzden. Çünkü Amerika'ya gitmek yersiz-yurtsuz olmak demekti. Elindeki Amerikan pasaportu da bunun açık bir belgesiydi. Amerika onu tanımayacaktı. Çünkü o bir Ortadoğuluydu. Ama o kendisini 36 dile çevrilecek olan Oryantalizm kitabıyla tüm dünyaya tanıtacaktı 1978 yılında. Bilinçaltına kazınan olumsuz tecrübeler yaşamıştı daha 16 yaşında başlayan bu Yeni Dünya macerasında. Ortadoğulu olması kendisine hep önyargılı davranıldığını hissettirmişti ona. Öğretmenlerini bile masum bulmamıştı bu açıdan. Dereceye girdiği halde mezuniyet töreninde geleneği bozma pahasına ona konuşma yaptırmamışlardı. Oryantalizm kitabında işleyeceği temel tezine daha öğrencilik yıllarında karar vermişti: Batı ikiyüzlüydü. İkiyüzlülük en nefret ettiği şeydi, ama Batı için en layık gördüğü sıfatlardan birisi oldu. 1963 yılında Columbia Üniversitesi'nde işe alınırken bile bölümdekilere İskenderiyeli bir Yahudi olarak sunulduğunu öğrenmişti işe başladıktan sonra. "Amerika'da bir Filistinli veya Arapsanız hep yanlış taraftaymışsınız hissine kapılırsınız" demişti bir röportajında ve bir örnek vermişti: "1967'de Arap-İsrail Savaşı sırasında Columbia Üniversitesi'nde asistandım. Metroda el radyolarından haberleri dinleyen insanları görürdüm. Birbirlerine ‘durumumuz nasıl?' diye sorup ‘iyi gidiyoruz' diye cevap verirlerdi. Bu insanlar Amerikalıydı, fakat kendilerini İsrail'le ve onun zaferleriyle o kadar özdeşleştirmişlerdi ki, bir Arap olarak utancımdan yerin dibine girerdim."

25 Eylül 2003'te öldüğünde tüm dünyada birçok Müslüman belki de Müslüman olmadığını bilmeden onun için rahmet diledi. Ama yanılmadı o Müslümanlar. Çünkü kırk yıl boyunca entelektüel vicdanın ve dürüstlüğün simgesi olan, özgürlük ve eşitlik adına Müslümanların haklarını savunan bu Filistinli Hıristiyan rahmeti çoktan hak etmişti... Ruhun şad olsun Edward Said... Kudüs'te doğdun, New York'ta öldün... Sürgün bitti... ‘Yersiz Yurtsuz'dun... Ama dünya yerlilerine çok şey öğrettin."

YORUMLAR 4
  • ahmet taşcı 10 yıl önce Şikayet Et
    Said Nursi Ebu Talip için ne demiş.. Said nursinin Ebu Talip düşüncesi: “Ebu Talib, Resul-i Ekrem Aleyhissalâtü Vesselâmın risaletini değil, şahsını, zâtını gayet ciddî severdi. Onun o gayet ciddî, o şahsî şefkati ve muhabbeti, elbette zayie gitmeyecektir. Evet, ciddî bir surette Cenâb-ı Hakkın Habib-i Ekremini sevmiş ve himaye etmiş ve taraftarlık göstermiş olan Ebu Talib’in, inkâra ve inada değil, belki hicab ve asabiyet-i kavmiye gibi hissiyata binaen makbul bir iman getirmemesi üzerine, Cehenneme gitse de, yine Cehennem içinde bir nevi hususî cenneti, onun hasenatına mükâfaten halk edebilir. Kışta bazı yerde baharı halk ettiği ve zindanda, uyku vasıtasıyla, bazı adamlara zindanı saraya çevirdiği gibi, hususî cehennemi, hususî bir nevi cennete çevirebilir.”
    Cevapla
  • Cumavank 10 yıl önce Şikayet Et
    Entellektüel vicdan, kelime-i şehadet değildir.... Kimin cennete gidip gitmeyeceğini Kur'an tarif ettiği için, insanlar bu tarife göre kanaat dile getirebilir. Kur'an'a göre iman etmyen cennete gidemez.. Kimin iman üzere ölüp ölmediğini ancak Allah bilir. Ama iman ettiğine hiç kimsenin şahit olmadığı kimse insanlar için zahiren imansız ölmüştür ve insanların bu şekilde konuşmasında br mahzur yoktur. Edward Said, vicdan sahibi bir insandı, inş. iman edip ölmüştür. Ama zahiren böyle bir belirti yoktur. Hz. Peygamberin amcası Ebu Talip bu mevzuya güzel bir örnektir. Merak eden inceleyebilir.
    Cevapla
  • ahmet taşcı 10 yıl önce Şikayet Et
    Ziver Sen kimsin. Kimin cennete kimin cehenneme gideceğini Allah bilir. Allah istediğini cennete sokar istediğini cehenneme. Sen kendinin garantisini verebiliyor musun da başkası adına cehenneme gider diyosun. Unutma ki Dünyalar kadar günahın olsa bile Allah insanları işlediği bir sevaptan dolayı bile cennete koyabilir. Dünyalar kadar sevabın olsa bile Allah insanları işlediği bir günahtan dolayı cehenneme de sokabilir. Sana tavsiyem hristiyan yahudi vaya başka inançlı insanlar için cehenneme gidecekler tabirini kullanma .Allah bilir de. Sen kendini düşün ben acaba cennete gidebilecek miyim diye? Allah günahlarımızı affetsin..
    Cevapla
  • ZİVER YENİLMEZ 10 yıl önce Şikayet Et
    MÜSLÜMAN OLMADIKÇA HİÇBİR KİMSE KURTULUŞA EREMEZ.. İSTER BİRDÜNYA MALI MALINI DAĞITSIN , YİNE CEHENNEMDİR YERİ . Peygamberimize inanmayan mümin olamaz “Kelime-i tevhidin La ilahe illallah kısmını söyleyen, fakat Muhammedün Resulullah kısmını söylemeyen insanlara da merhametle bakmalı, çünkü ahirette onlar da Allah’ın sonsuz rahmetine kavuşacak” diyenler çıkıyor. Böyle inanan Müslüman olur mu, Cennete girer mi?CEVAP Allah’ın rahmeti, dünyada herkesedir. Ahirette, gayri müslimlere zerresi yoktur. Allahü teâlâ, (Rahmetim her şeyi kaplamıştır) dedikten sonra, (Rahmetim, benden korkup, haramdan kaçan, zekatını veren ve Kur'ana inananlar içindir) buyuruyor. Daha sonra da resule iman edip uymamızı emrediyor. (Araf 156-158) Resulullaha inanmayan Müslüman olamaz, Cennete giremez. Böyle sözleri, din adamı kılığına giren misyonerler söylüyor.
    Cevapla
DİĞER HABERLER
Gazze'de toplu mezar dehşeti! Canlı canlı gömmüşler
Gece kulübü yangını ve teleferik kazası için Meclis komisyonu kurulacak mı?